Skutki uboczne dobrej zmiany ustawy
Słuszny cel zwiększenia udziału polskich podmiotów w zamówieniach może być osiągnięty przy dopuszczeniu włączenia przez nich dostaw lub usług z państw trzecich w rozsądnym rozmiarze.
9 września wchodzi w życie ustawa z 9 lipca 2025 r. o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych (DzU z 2025 r., poz. 1165). Wprowadza ona długo oczekiwane i dyskutowane ograniczenia dla podmiotów „z państw trzecich” zarówno w zakresie ubiegania się o udzielenie zamówienia, jak i udziału w realizacji zamówień publicznych w Polsce.
Przez podmioty „z państw trzecich” należy rozumieć firmy, które mają siedzibę w państwach położonych poza Unią Europejską oraz w państwach, które nie są stronami zrewidowanego porozumienia WTO ws. Zamówień Rządowych (GPA).
W ustawie wprowadzono (art. 16b ust. 1 pkt 1–3 p.z.p.) jako zasadę normatywny zakaz:
∑ samodzielnego ubiegania się przez podmioty z państw trzecich o udzielenie zamówienia publicznego w Polsce,
∑ ubiegania się przez te podmioty w konsorcjum z wykonawcą z UE,
∑ polegania przez wykonawców z UE na zdolnościach lub zasobach podmiotu z państwa trzeciego.
W oświadczeniu lub dokumentach
Zakaz ten zamawiający mogą uchylić w drodze wyraźnego oświadczenia zawartego w ogłoszeniu lub dokumentach zamówienia zezwalającego takim podmiotom na ubiegania się o udzielenie danego zamówienia. Jak wyjaśniono w uzasadnieniu projektu ustawy uchylenie zakazu wymaga „aktywnego zachowania zamawiającego”, a „warunkiem dopuszczenia”...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)