Co trzecia skuteczna
NACZELNY SňD ADMINISTRACYJNY
Prawie 60 tysięcy skarg w 1997 r.
Co trzecia skuteczna
Z udostępnionej "Rz" statystyki, obrazującej działalność Naczelnego Sądu Administracyjnego w 1997 r. , wynika, że spośród rozpatrzonych 42, 8 tys. skarg jedna trzecia była skuteczna. Przeważały podatkowe, celne i budowlane. Średni czas oczekiwania na orzeczenie wynosił 8, 5 miesiąca.
Chociaż NSA w Warszawie oraz 10 ośrodków zamiejscowych rozpoznały o 4, 2 tys. spraw więcej niż w 1996 r. , na koniec roku czekało jeszcze prawie 53 tys. zaległych, a średni okres oczekiwania wynosił 8, 5 miesiąca.
Była to oczywiście jedynie przeciętna, ponieważ od kilku lat stosuje się tzw. szybką ścieżkę, na którą trafiają skargi o dużej społecznej wadze czy konfliktowym charakterze, dotyczące zatrudnienia, pomocy społecznej, samorządu terytorialnego czy płatnych autostrad. Z woli ustawodawcy te mają być rozpoznawane w pierwszej kolejności. Na przeciwległym biegunie lokują się sprawy o dużym stopniu skomplikowania, zwłaszcza własnościowe, gdzie sąd musi niejednokrotnie wkraczać na podwórko prawa cywilnego. Tu można czekać, zwłaszcza w Warszawie, nawet i do dwóch lat.
Z zaległościami nie uporano się idlatego, że w 1997 r. nadeszło do NSA ok. 60 tys. spraw, o 14 tys. więcej niż rok wcześniej. Spowodował to głównie masowy napływ...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta