Informacje
LISTY
Informacje
"Przywracanie normalności"
Ze zdziwieniem zapoznałem się z propozycją Tomasza Dereckiego ("Przywracanie normalności", "Rz" nr 118 z 21 maja 1998 r. ), aby wykorzystać ścieżkę od szkoły podstawowej do uniwersytetu jako główną drogę awansu nauczycieli. Autor, nauczyciel w liceum, chyba zupełnie nie rozumie, na czym polega praca nauczyciela szkoły podstawowej (zwłaszcza w najmłodszych klasach) i praca nauczyciela akademickiego. Pierwszy może nie mieć zbyt szerokiej wiedzy z zakresu nauczanej przez siebie dziedziny, musi za to doskonale wiedzieć, jak przedstawić jej podstawy dziecku i, co nie mniej ważne, musi umieć nawiązać z dziećmi odpowiednie relacje. Podstawowym obowiązkiem nauczyciela a kademickiego, co najmniej równie ważnym jak nauczanie, jest prowadzenie badań, do czego raczej należy wdrażać się jeszcze w czasie studiów niż dopiero po dojściu do odpowiedniego szczebla kariery nauczycielskiej.
W karykaturze (choć bardzo bliskiej dosłownemu odczytaniu propozycji pana Dereckiego) awans zawodowy nauczyciela wyglądałby tak: nauczyciel nauczania początkowego, któremu udało się doprowadzić do perfekcji nauczanie arytmetyki w zakresie od 1 do 100, powinien awansować na stanowisko nauczyciela matematyki w klasach V-- VIII. Następnie, po obronie pracy doktorskiej (nie wiem tylko, kiedy i na podstawie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta