Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Lot koło Śpiącej Damy

29 sierpnia 1998 | Plus Minus | MR

HISTORIA

W sierpniu 1949 r. Henryk Franczak został pilotem pierwszej w Pakistanie cywilnej linii lotniczej "Orient Airways Ltd".

Lot koło Śpiącej Damy

MONIKA ROGOZIń SKA

Po wygraniu wojny, leczstraceniu ojczyzny, polscy piloci, którzy walczyli w RAF-ie, wbitwie o Anglię, stawili się na następną wojnę, tym razem o Kaszmir między Indiami i Pakistanem. WHimalajach do dziś przetrwała sława ich brawurowej odwagi, choć, na szczęście, bić się już nie musieli.

Kiedy na początku lat 70. grupa alpinistów zpierwszej polskiej wyprawy w Karakorum została przyjęta na audiencji umira Hunzy, w ładca tego starego, azjatyckiego księstwa, ukrytego wtrudno dostępnej dolinie między najwyższymi łańcuchami górskimi ziemi: Himalajami, Hindukuszem i Karakorum, serdecznie ich ugościł iniespodziewanie oznajmił, że znał dobrze Polaków, azjednym znich gorąco zaprzyjaźnił się. Maharadża krainy otoczonej siedmiotysięcznikami, do której nie zbudowano jeszcze drogi, darzył sympatią nasz kraj, sporo wiedział ojego historii dzięki owemu przyjacielowi -- pilotowi.

Mir już dawno odpoczywa w ogrodach Allaha, pamięć zaś himalaistów, niestety, nie zachowała żadnych informacji na temat tajemniczego rodaka. Ktoś próbował dopytywać się tubylców oniego w czasie kolejnych ekspedycji. Bezskutecznie. Pamiętano...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 1478

Spis treści
Zamów abonament