Nie ma ochrony dominujących marek
BRANŻA SPOŻYWCZA
Kartele dzielą rynek
Nie ma ochrony dominujących marek
Międzynarodowe kartele, które są obecne w Polsce, podzieliły rynek pod swoje potrzeby. Analitycy zwracają uwagę, że wkrótce te działania mogą doprowadzić do upadku krajowych producentów i ich wyrobów, dopasowanych do polskich gustów. Zniknąć też może bezpowrotnie marka Wedel, jedna z dwu najlepiej rozpoznawanych w Polsce od kilku dziesięcioleci. Stanie się tak zasprawą podziału firmy Wedel i sprzedaży jej zakładów zagranicznym firmom.
Na całym świecie marka jest najdroższym składnikiem transakcji, w Polsce daje się ją niemal za darmo. Koncern Pepsi Co za kupno w 1991 r. firmy E. Wedel, mającej wówczas ponad 50 proc. udziału w rynku cukierniczym, zapłacił zaledwie 25 mln USD. W zamian otrzymał czynne zakłady produkcyjne wraz z posesjami, znane znaki towarowe, specjalistów i powrót do marki E. Wedel, dominującej ciągle na rynku cukierniczym. W kontrakcie z 1991 r. znalazł się również zapis o bezpłatnym przekazaniu Pepsi Co 5 proc. akcji przedsiębiorstwa za to, że za granicą będzie się dzielił znakami towarowymi i marką Wedel z innymi polskimi firmami.
Dla porównania: Cadbury na wybudowanie swojego zakładu pod Wrocławiem kilka lat temu wydał 50 mln USD, a jego udział w rynku słodyczy wynosi zaledwie 3-4 proc....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta