Pesymizm trochę na wyrost
W styczniu ponownie pogorszyły się nastroje konsumentów
Pesymizm trochę na wyrost
/teksty/wydanie_990119/ekonomia_a_1-1.F.gif">
Nastroje konsumentów w styczniu ponownie pogorszyły się: taka tendencja utrzymuje się od sierpnia 1998 roku. Obecnie już widać, że odnotowana w listopadzie poprawa tych nastrojów miała charakter przypadkowy. Wskaźnik optymizmu konsumentów zmalał w styczniu o kolejne trzy punkty - do 91 punktów, czyli poziomu najniższego od czerwca 1995 roku. Nie ma przy tym podstaw do oczekiwania zmian nastrojów konsumentów w najbliższym czasie: można najwyżej liczyć na ich stabilizację na bardzo niskim poziomie. Przemawia za tym pogłębienie się różnicy między skłonnością do zakupów (93 punkty, o 3 punkty mniej niż w grudniu) a oceną klimatu gospodarczego (87 punktów, spadek o 4 punkty).
Bardzo źle wypadają oceny stanu i perspektyw gospodarki oraz gospodarstw domowych. Nie widać jednak dalszego ograniczania planów zakupowych, a pytania o sytuację finansową respondentów nie wskazują na groźbę jej załamania.
Ogólne obawy o stan gospodarki oraz zapowiedziane podwyżki spowodowały znaczący wzrost oczekiwań inflacyjnych.
Obawy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta