PKS: Lobby państwowe
Restrukturyzacja nikogo nie interesuje
Lobby państwowe
/teksty/raporty_990119/raporty_a_3-1.F.gif">
Na liniach dalekobieżnych pojawił się tylko jeden konkurent Państwowej Komunikacji Samochodowej. Jest nim Polski Express, który przez 5 lat działalności na naszym rynku nie jest w stanie wypracować zysków. Lepiej sytuacja wygląda na rynku przewozów lokalnych, gdzie pojawili się prywatni przewoźnicy.
Monopolistą w regularnych przewozach samochodowych osób był przez lata PKS. Firma ta nie podlega już Ministerstwu Transportu i Gospodarki Morskiej (MTiGM), ale nadal utrzymuje swoją dominującą pozycję. W Polsce działają 174 przedsiębiorstwa PPKS, które są nadzorowane przez wojewodów. Do końca ub. r. rolę koordynatora przedsiębiorstw, czyli de facto centrali, pełniła Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji (PIGTSiS). Należą do niej wszystkie PPKS i tylko 20 prywatnych przewoźników.
Dominująca pozycja
Pozycję PKS jako przewoźnika, który dominuje na rynku, wzmocniła ustawa o warunkach wykonywania krajowego drogowego przewozu osób przyjęta przez Sejm poprzedniej kadencji 29 sierpnia 1997 r. O jej uchwalenie zabiegało silne wówczas w Ministerstwie Transportu i Gospodarki Morskiej, jak i wśród posłów, lobby PKS. Minister transportu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta