PKP: Kosztowni pasażerowie
Firma odnotowała w minionym roku 1,2 mld zł strat, teraz zamierza się pozbyć deficytowych przewozów
Kosztowni pasażerowie
/teksty/raporty_990119/raporty_a_1-1.F.gif">
KRZYSZTOF GRZEGRZÓŁKA
Od 1 lipca 1999 r. zarząd PKP chce wyodrębnić deficytowe przewozy pasażerskie, powołując specjalną spółkę. W ten sposób PKP zamierzają pozbyć się nierentownych przewozów pasażerskich. Zarząd jest zdania, że przewozy osobowe powinny być wykupywane od kolei przez władze centralne oraz lokalne na zasadzie świadczenia usług publicznych.
Według wstępnych danych, Polskie Koleje Państwowe poniosły w 1998 r. straty w wysokości 1,2 mld zł - największe od kilku lat (ok. 85 mln zł w 1997 r. i ok. 256 mln zł w 1996 r.).
W pierwszym półroczu 1998 r. PKP średnio miesięcznie odnotowywały ponad 100 mln zł straty. Dynamika ta osłabła w drugim półroczu - wyniosła ok. 60 mln zł miesięcznie.
Stratę wpływów PKP tłumaczą spadkiem transportów węgla, który nadal stanowi ponad 70 proc. przewozów. Ogółem rentowność przewozów towarowych jest bardzo wysoka i wynosi 58 proc. Jest to możliwe tylko dzięki monopolistycznej pozycji kolei jako przewoźnika ładunków masowych i wynika z windowania stawek przewozowych. Dotychczas takie praktyki pozwalały...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta