Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

PKS: Lobby państwowe

19 stycznia 1999 | Raporty | KG
źródło: Nieznane

PKS

Restrukturyzacja nikogo nie interesuje

Lobby państwowe

/teksty/raporty_990119/raporty_a_3-1.F.gif">

Na liniach dalekobieżnych pojawił się tylko jeden konkurent Państwowej Komunikacji Samochodowej. Jest nim Polski Express, który przez 5 lat działalności na naszym rynku nie jest w stanie wypracować zysków. Lepiej sytuacja wygląda na rynku przewozów lokalnych, gdzie pojawili się prywatni przewoźnicy.

Monopolistą w regularnych przewozach samochodowych osób był przez lata PKS. Firma ta nie podlega już Ministerstwu Transportu i Gospodarki Morskiej (MTiGM), ale nadal utrzymuje swoją dominującą pozycję. W Polsce działają 174 przedsiębiorstwa PPKS, które są nadzorowane przez wojewodów. Do końca ub. r. rolę koordynatora przedsiębiorstw, czyli de facto centrali, pełniła Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji (PIGTSiS). Należą do niej wszystkie PPKS i tylko 20 prywatnych przewoźników.

Dominująca pozycja

Pozycję PKS jako przewoźnika, który dominuje na rynku, wzmocniła ustawa o warunkach wykonywania krajowego drogowego przewozu osób przyjęta przez Sejm poprzedniej kadencji 29 sierpnia 1997 r. O jej uchwalenie zabiegało silne wówczas w Ministerstwie Transportu i Gospodarki Morskiej, jak i wśród posłów, lobby PKS. Minister transportu...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 1599

Spis treści
Zamów abonament