Wzgląd na równowagę
Na rynkach finansowych
Wzgląd na równowagę
WŁODZIMIERZ SZPRINGER
Ustawodawstwo ochrony konsumenta ma na względzie jego rynkową pozycję, a nie indywidualny interes.
Regulacja ta wyrównuje deficyt wiedzy, doświadczenia konsumenta, brak wyspecjalizowanego personelu, a także konsekwencje faktu, że dla profesjonalisty istotna jest masowość obrotu, a dla konsumenta - zaspokojenie jego potrzeby przez konkretną transakcję.
Masowa produkcja dóbr i usług pociągnęła za sobą standaryzację warunków umownych. Zjawisko odwoływania się do tzw. ogólnych warunków umów, nie podlegających indywidualnemu negocjowaniu, występowało najczęściej w praktyce banków, towarzystw ubezpieczeniowych oraz przedsiębiorstw transportowych, a obecnie rozciąga się coraz częściej na inne firmy usługowe, handlowe. Masowość, szybkość i powtarzalność dokonywania zakupów wyrobów i usług ujawniły pułapki i zagrożenia, na jakie narażony jest konsument (możliwość weryfikacji antymonopolowej nie tylko indywidualnych umów, lecz też ogólnych warunków umów, np. ubezpieczeń, lub regulaminów, np. banków, daje kompleks norm skierowanych na zwalczanie pozycji dominującej na rynku, a także ograniczających konkurencję porozumień. (Taką rolę może też pełnić ustawa o zwalczaniu nieuczciwej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta