Nowa wojna cenowa
Compaq kontra IBM także w Europie
Nowa wojna cenowa
Po wojnie mydlanej (P&G kontra Unilever) świat biznesu aplikuje konsumentom drugą wojnę, tym razem komputerową. W tydzień po obniżce w USA nawet o 22 proc. cen najnowocześniejszych modeli PC przez amerykańskiego ich producenta -- Compaq, International Business Machines, czyli IBM, odpowiedział w minioną środę zniżką cen dochodzącą do 27 proc. To początek wojny cenowej o udział na amerykańskim rynku PC.
Konkurencja amerykańska zapowiedziała podobne kroki. Ale wojna o pozycję lidera na amerykańskim rynku PC między IBM a Compaq ma charakter wojny globalnej. Od dziś Compaq wprowadza obniżkę ceny w Europie. Znawcy rynku komputerowego są zdania, że w ciągu miesiąca wojna cenowa obejmie europejski rynek PC.
Szczupak w stawie karpi
Na rynkach komputerowych walczono utartymi metodami marketingowymi, tzn. dywersyfikacją produktów i przeceną starszych modeli, aż pojawił się nowy groźny konkurent Compaq. Od połowy 1992 roku aplikuje konkurencji dwa razy do roku 20 paroprocentowe zniżki cen na PC. Jego głównym atutem są niskie koszty produkcji komputerów, a w konsekwencji duża marża zysków i silna pozycja finansowa. Ceny komputerów spadły już w 1992 roku o 30 proc. , w 1993 roku o dalsze 20 proc. , co zostało na konkurencji wymuszone.
Średnia cena w USA notebooka,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)