Mały, nie znaczy niebezpieczny
Wyniki prób zderzeniowych aut miejskich
Mały, nie znaczy niebezpieczny
ADAM JAMIOŁKOWSKI
Wyniki prób zderzeniowych przeprowadzonych w ramach programu Euro-NCAP wskazują, że małe auta nie muszą być niebezpieczne. Aż dwa z siedmiu przebadanych samochodów tej klasy - Fiat Punto i Volkswagen Lupo - otrzymały po cztery gwiazdki, co oznacza, że ochronę jadących oceniono bardzo wysoko. Cztery samochody zasłużyły na trzy gwiazdki i tylko jeden na dwie.
Pierwsze próby zderzeniowe samochodów osobowych zaczęli przeprowadzać niektórzy wytwórcy samochodów po II wojnie światowej, w ramach zaspokajania własnych potrzeb badawczo-rozwojowych. Z punktu widzenia pasażerów - nabywców aut, pierwsza problem dostrzegła Ameryka. Już w latach 60. Amerykanin Ralph Nader walczył, by próby zderzeniowe stały się warunkiem dopuszczania nowych aut do ruchu. Ostatecznie w roku 1978 amerykański Narodowy Zarząd Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) rozpoczął testowanie popularnych samochodów w czołowych próbach zderzeniowych, a wyniki testów publikowano jako informacje dla klientów. W rok później narodził się amerykański program oceny nowych samochodów (NCAP - New Car Assessment Programme).
W...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta