Rozwinie się i odejdzie
Jego zajęcia są powtarzalne, schematyczne. Umie je prowadzić i ma wiedzę operacyjną.
Rozwinie się i odejdzie
Wiele szkoleń, nawet prowadzonych metodami aktywnymi, toczy się według logiki wywodu, a nie uczenia. Dużo wiedzy z tego w głowach słuchaczy nie zostaje.
- Nie ma czegoś takiego, jak uczenie kogoś czegoś. Tak naprawdę mamy do czynienia z procesem uczenia się, który może wywołać nauczyciel, wykładowca, trener. Wiedza, choć jest elementem umiejętności, w treningach liczy się mniej - w nich najważniejsze są właśnie umiejętności - uważa Jacek Jakubowski, dyrektor programowy Pracowni Trop, prezes Zespołu Sieć, kierownik treningu psychologicznego rekomendowany przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne i szef trenerów PTP.
Sytuacją edukacyjną sprzyjającą uczeniu się jest - według Jakubowskiego - właśnie trening. Trener powinien zatem umieć tę sytuację tworzyć, wykorzystując różne techniki, sposoby działania, komunikowania się. Programy w szkołach dla trenerów powinny się koncentrować wokół pojęć: kontakt i kontrakt. Pierwsze oznacza, że trener umie nawiązać kontakt, sprawić, by ludzie mu zaufali, czuli się z nim bezpiecznie. Natomiast kontrakt to sytuacja, która zaczyna się na długo przed treningiem (analiza potrzeb i przygotowanie programu), a w jego trakcie polega na asertywnym reagowaniu na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta