Ślepe uliczki
Nowy system w dużym stopniu może powielić wady systemu ustępującego
Ślepe uliczki
RYS. JERZY CZAPIEWSKI
KATARZYNA HALL
Jako jeden z głównych celów wprowadzenia reformy systemu edukacji podaje się potrzebę poprawienia szans edukacyjnych dzieci i młodzieży wywodzących się z małych, biednych miasteczek i wsi.
Statystyki mówią jasno, że jeśli chodzi o liczbę młodzieży idącej do szkół średnich i na studia, dysproporcja pomiędzy małymi a dużymi ośrodkami stale się pogłębia. Czy reforma to zmieni? Zawartość tak zwanej niebieskiej książeczki, w której Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawia swoje projekty dotyczące sposobu zorganizowania etapu kształcenia ponadgimnazjalnego, nasuwa obawy, że nowy system w dużym stopniu może powielić wady systemu ustępującego.
Mniejsze szanse na studia dla licealistów z zawodówek
Do kończących się maturą szkół średnich idzie coraz więcej młodzieży. Największe szanse na studiowanie mają jednak ci, którzy wybierają licea ogólnokształcące. Kończący licea zawodowe są do studiowania dużo gorzej przygotowani. I to niekoniecznie dlatego, że są mniej zdolni lub mają gorszych nauczycieli. Raczej sposób zorganizowania ich kształcenia nie bierze pod uwagę potrzeby dobrego przygotowania do studiów....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta