Im więcej gwiazdek, tym wyższe odszkodowanie
Odpowiedzialność hotelu za kradzież lub zniszczenie bagażu
Im więcej gwiazdek, tym wyższe odszkodowanie
RYS. TOMASZ WAWER
Więcej kłopotów niż zła pogoda może przysporzyć kradzież walizki lub portfela. I choć straconego czasu czy dobrego samopoczucia nikt nie zwróci, pewną rekompensatą mogą być pieniądze.
Stratę bagażu zrekompensuje nie tylko firma ubezpieczeniowa (pisaliśmy o tym w "Moim Prawie" przed tygodniem), ale także hotel lub pensjonat, do którego trafimy w czasie wakacji. Kodeks cywilny mówi, że utrzymujący zarobkowo hotele i podobne zakłady odpowiadają za utratę lub uszkodzenie rzeczy, które wniosła osoba korzystająca z hotelu.
Utrzymującym hotel jest nie tylko właściciel, ale każdy, kto stale, zarobkowo prowadzi działalność w tej dziedzinie, a więc także dzierżawca, leasingobiorca, franchisingobiorca. Hotelarzami mogą być zarówno osoby fizyczne, jak i prawne. Hotelami zaś - w rozumieniu prawa cywilnego - są także motele, pensjonaty, domy wycieczkowe (noclegowe i turystyczne), schroniska (młodzieżowe i górskie), kempingi ze stałą bazą noclegową, kwatery, pokoje gościnne, zajazdy, gospody. Zakłady podobne to ośrodki wczasowe. Do żadnej z tych kategorii nie zalicza się pól namiotowych i biwakowych, kempingów bez stałej bazy noclegowej, domów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta