Ciao, bambino!
- Krótka historia małego samochodu
ADAM JAMIOŁKOWSKI
Z końcem września skończy się produkcja samochodu Fiat 126p. Jest to bez wątpienia wydarzenie w historii polskiej motoryzacji, bo już dziś można być pewnym, że za kilka lat powstaną fankluby grupujące posiadaczy tego jedynego w swoim rodzaju samochodu. Znaczenia Fiata 126p dla historii motoryzacji w naszym kraju tłumaczyć Polakom nie trzeba. Bez dwóch zdań, to właśnie ten samochód - przy wszystkich swoich wadach - zmotoryzował nasz kraj.
Mało jest w Polsce kierowców, którzy nigdy nie zmagali się z linką rozrusznika czy zwrotnicami, które trzeba było smarować co kilka tysięcy kilometrówÉ
Zbudował pozycję Fiata
Pierwsze egzemplarze modelu 126 wyprodukowano we wrześniu 1972 roku w zakładach Fiata w Cassino (we Włoszech, w latach 1972-1980, wyprodukowano łącznie 1 352 912 sztuk Fiatów 126). W niecały rok później ruszyła produkcja w polskiej Fabryce Samochodów Małolitrażowych, w zakładzie w Bielsku-Białej, gdzie auto to produkowane było do dziś, a całkowita wielkość produkcji wyniosła 1 152 325 sztuk. W latach 1975-1991 Fiat 126p wytwarzany był także w zakładzie w Tychach - tam powstało 2 166 349 maluchów, w tym 190 361 egzemplarzy odmiany BIS. W sumie, jak informuje Fiat, w Polsce wyprodukowano 3
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta