Istota modelu biznesu
Istota modelu biznesu
KRZYSZTOF OBłÓJ
Co pewien czas pojawiają się słowa klucze, takie jak przewaga konkurencyjna, łańcuch wartości, innowacyjna wartość, wirtualna firma itd. Ich twórcy są do nich przywiązani, inni je zwalczają, ale często mało kto, poza akademikami i konsultantami, naprawdę rozumie, o co chodzi. Tak jest z jednym z najpopularniejszych obecnie pojęć: model biznesu.
Znany doradca G. Hamel mówi, że stosunkowo niewielu ludzi poza Doliną Krzemową rozumie, jakie są główne elementy konstytuujące model biznesu, a jeszcze mniej potrafi zmieniać istniejące i tworzyć nowe modele. Konceptualnie model biznesu można definiować różnie, ale zawsze trzeba postawić na trzy podstawowe pytania: co firma będzie robić, jakie są jej podstawowe zasoby i kompetencje, jak zasoby i kompetencje są skonfigurowane w praktyce codziennego działania.
Mówiąc językiem bardziej formalnym - pierwsze pytanie de facto dotyczy strategii firmy, a zwłaszcza źródła jej przewagi konkurencyjnej na wybranym rynku; drugie - zasobów i kompetencji kluczowych dla długotrwałego sukcesu, trzecie - żąda sprecyzowania architektury strategicznej firmy, czyli konfiguracji łańcucha wartości, który pozwala na tworzenie i wykorzystanie zasobów oraz kompetencji na użytek strategii. ...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta