Współczesne uszy publiczności
Paul Van Nevel: W utworach renesansowych niemal każda nuta znaczy coś innego niż w późniejszych kompozycjach
Współczesne uszy publiczności
Paul Van Nevel jest założycielem i kierownikiem artystycznym Huelgas Ensemble, z którym zajmuje się muzyką średniowieczną i renesansową. Poza tym poświęca wiele czasu na poszukiwania i transkrypcje utworów obu tych epok. Ze swoim zespołem zdobył światowy rozgłos i wiele prestiżowych nagród za nagrania płytowe. Jako dyrygent współpracuje z tak renomowanymi zespołami jak Collegium Vocale Gent czy Nederlands Kamerkoor, jest ponadto wykładowcą w Sweelinck School of Music w Amsterdamie.
FOT. TOMASZ MOŚCICKI
TOMASZ MOŚCICKI: Każde spotkanie z pana interpretacjami dzieł średniowiecza i renesansu to nie tylko przeżycie o emocjonalnym charakterze. To także przygoda intelektualna.
PAUL VAN NEVEL: Im dłużej zajmuję się muzyką dawną, tym bardziej czuję, że dystans dzielący nas od czasu jej powstania jest równie ogromny jak dystans pomiędzy emocjonalnością naszą a twórców tamtych epok. Nie wystarczy znać zasady muzycznej notacji czy obowiązującą wówczas estetykę wokalną. Trzeba także poznać i poczuć duszę muzyka tej epoki.
Co to znaczy?
Otoczenie, począwszy od oglądanego krajobrazu, formowało kompozytora od...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta