Wnikliwie i szybko
Wnikliwie i szybko
RYS. DARIUSZ PIETRZAK
JANUSZ PATER, IWONA PATER
Przedsiębiorcy często skarżą się na nieskoordynowane kontrole, utrudniające firmom normalną pracę. Przykłady z życia, opisywane szeroko w prasie, dowodzą, że zarzuty są słuszne. Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy są wadliwe przepisy prawa.
Chodzi zwłaszcza o kontrole skarbowe prowadzone przez inspektorów z urzędów kontroli skarbowej, w mniejszym stopniu - o aparat kontrolny z urzędów skarbowych.
Uprawnienia i obowiązki aparatu kontrolnego wynikają przede wszystkim z przepisów dwóch ustaw: z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137, poz. 926 ze zm.; dalej - ordynacja); z 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 1999 r. nr 54, poz. 572 ze zm.; dalej - uks).
Termin jak guma
Zgodnie z przepisami działu VI ordynacji kontrolę podatkową podejmuje się z urzędu. Może być prowadzona na podstawie imiennego upoważnienia, które określa również jej zakres. Przepis art. 283 nie określa jednak jej terminu. Dopiero art. 290 precyzuje formę dokumentowania przebiegu kontroli oraz elementy, które powinien zawierać protokół kontroli (w tym m.in. czas kontroli - &secy; 2 pkt 4). Protokół kontroli jest więc tylko zapisem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta