Dom dla Pana Boga
Dom dla Pana Boga
Licheń. Monumentalna, przebogata bazylika jakby żywcem została przeniesiona na polskie pola z innej epoki i z innego świata. Jednych zachwyca, innych poraża kiczem
FOT. MARIAN ZUBRZYCKI
EWA K. CZACZKOWSKA
Gołym okiem widać, że boom w architekturze sakralnej, który rozpoczął się w połowie lat siedemdziesiątych i trwał do lat dziewięćdziesiątych, został zaprzepaszczony pod jednym względem: estetycznym.
Obejrzenie pięciu nowych kościołów na jednym z największych warszawskich osiedli - Ursynowie - jest doskonałą lekcją poglądową na temat historii budownictwa sakralnego w Polsce w ostatnim ćwierćwieczu.
Dwie świątynie to ogromne hale o modernistycznej bryle architektonicznej, trzeci kościół nawiązuje do stylu romańskiego, czwarty przypomina cerkiew, piąty wreszcie, najmniejszy, przyjemnie zaskakuje minimalistyczną formą. W skrócie: modernizm, ucieczka do przeszłości i ponownie sięgnięcie po współczesny język architektoniczny.
Tych pięć świątyń pokazuje trudności w znalezieniu odpowiedzi na pytanie, jak powinny wyglądać polskie świątynie, by to, co tradycyjne i niezmienne, wyrażały nowoczesnym językiem,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta