Bezpieczniej nie tylko w luksusie
Bezpieczniej nie tylko w luksusie
RYS. MICHAŁ KORSUN
ZBIGNIEW ZWIERZCHOWSKI
Test łosia, któremu kilka lat temu nie podołał Mercedes klasy A, okazał się wstępem do kariery układu, który w wielu sytuacjach zapobiega groźnemu w skutkach poślizgowi. Układów stabilizujących ESP wyprodukowanych zostało i zainstalowanych dotychczas w 5 milionach aut. Spopularyzowane zostały szybciej niż inne dobrze znane rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo - ABS i poduszki pneumatyczne.
ESP na podstawie informacji z wielu czujników rozpoznaje moment wchodzenia pojazdu w poślizg i zapobiega mu - zmniejsza moment obrotowy silnika, wyhamowuje jedno lub więcej kół.
Początkowo tylko w drogich
Gdy ESP został opracowany przez firmę Bosch we współpracy z firmą Daimler-Benz, 7 lat temu, zaczęto go stosować tylko w niektórych autach - wysokiej klasy,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta