Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Budżet ostatniej szansy

07 października 2002 | Prawo | MC
źródło: Nieznane

Sprawdzian dla władzy wykonawczej i ustawodawczej

Budżet ostatniej szansy

RYS. JACEK FRANKOWSKI

MAREK CELEJ

Debata parlamentarna nad budżetem będzie sygnałem, czy istnieje wola zapewnienia sądom należytej rangi i prestiżu.

Choć nie pozostawia cienia wątpliwości wyraźne stwierdzenie konstytucji, że "sądy i trybunały są władzą odrębną i niezależną od innych władz" (art. 173), to jednak zasady finansowania sądownictwa nie przekładają się na odrębność budżetu, zwłaszcza sądownictwa powszechnego. Tylko Sąd Najwyższy, Trybunał Konstytucyjny i Naczelny Sąd Administracyjny mają prawo do przedstawiania swoich potrzeb budżetowych ministrowi finansów i parlamentowi z pominięciem ministra sprawiedliwości.

Krajowa Rada Sądownictwa (KRS), która "stoi na straży niezależności sądów i niezawisłości sędziów" (art. 186 konstytucji), od dłuższego czasu dążyła do przyjęcia takich rozwiązań ustawowych, które dałyby jej wpływ na przygotowanie i przedstawienie rocznego budżetu sądownictwa bezpośrednio parlamentowi. Taki model kompetencyjny funkcjonuje na Węgrzech i sprawdza się najlepiej spośród krajów po tzw. transformacji ustrojowej. W Polsce dopiero w trakcie prac nad ustawą z 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych dostrzeżono pilną potrzebę wyodrębnienia budżetu...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 2742

Spis treści
Zamów abonament