Wąskie gardło kontynentu
Wąskie gardło kontynentu
GRZEGORZ ŁYŚ TEKST
PIOTR KOWALCZYK ZDJĘCIA
Jednym z czynników najsilniej spajających kraje Europy - zanim jeszcze ktokolwiek mógł myśleć o Unii Europejskiej - były od zarania swych dziejów koleje. Z tego punktu widzenia wschodnia granica nowoczesnej Europy przebiega dziś przez Mińsk Mazowiecki, gdzie kończy się zmodernizowany odcinek magistrali E-20, prowadzącej z Kunowic do Terespola. Przed rokiem rozpoczęto prace modernizacyjne między Mińskiem a Mrozami, finansowane w 75 proc. ze środków programu ISPA. Do 2004 r. - czyli do chwili naszego wstąpienia do UE - nie uda się jednak rozszerzyć granic kolejowej Europy aż do Terespola. Zakończenie pierwszej fazy modernizacji całej E-20 planowane jest dopiero na 2005 r.
Tak naprawdę daty te, pomijając ich symboliczny sens, nie mają większego znaczenia ani dla wizerunku PKP, ani dla ich sytuacji. Istniejącego stanu rzeczy - z wielu powodów fatalnego - zakończenie prac przy unowocześnieniu magistrali tak czy inaczej nie zmieni.
Prace przy modernizacji szlaku od Rzepina do Mińska trwały niemal 10 lat i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta