Zasady rankingu uczelni 2003
I. Ranking ogólny
(uczelnie z uprawnieniami do nadawania stopnia doktora)
Przy ocenie uczelni brano pod uwagę 18 kryteriów określających społeczny prestiż szkół, ich siłę naukową i warunki studiowania, jakie oferują studentom.
- Prestiż - 50 proc.
Jedną z cech dobrej szkoły wyższej jest poważanie, jakim cieszą się absolwenci uczelni, oraz autorytet jej pracowników w środowisku naukowym. Mierzony był on liczbą wskazań szkół w badaniu ankietowym przeprowadzonym wśród firm i kadry profesorskiej (profesorowie "belwederscy" mianowani w 2000, 2001 i 2002 roku). Oceny obu grup - pracodawców i środowiska akademickiego - w równym stopniu służą określeniu prestiżu, jakim cieszą się poszczególne uczelnie. Mają więc wagę po 25 proc.
- Siła naukowa - 30 proc.
Kolejne kryterium to siła naukowa i intelektualna uczelni, czyli zdolność szkoły wyższej do prowadzenia badań naukowych. Jako mierniki tej cechy przyjęto:
- moc naukową zdefiniowaną jako liczba tytułów i stopni naukowych uzyskanych przez pracowników uczelni w 2002 roku (z takimi wagami, jakie dla stopni naukowych i tytułu naukowego stosowane były przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu przy podziale dotacji...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta