Klauzule (nie)bezpieczeństwa
Trzeba znać mechanizmy skutecznej ochrony polskiej gospodarki
Klauzule (nie)bezpieczeństwa
WALDEMAR GONTARSKI
Urzędnicy już powinni nauczyć się stosowania akcesyjnych klauzul bezpieczeństwa, żeby nas nie spotkało rozczarowanie tak jak Greków.
Pewnie żaden przepis traktatu akcesyjnego nie może wywołać w krajach przystępujących do Unii tak niekorzystnych efektów gospodarczych jak art. 38. Zawarto w nim specyficzną klauzulę bezpieczeństwa obejmującą rynek wewnętrzny (specific internal market related safeguard mechanism). Nie było jej przy poprzednich rozszerzeniach. Wraz z tradycyjną ogólną klauzulą gospodarczą (general economic safeguard clause) stanowią wyjątkowo skomplikowane instytucje prawne. Klauzule bezpieczeństwa nie precyzują charakteru środków ochronnych, pozostawiając to do samodzielnego rozstrzygnięcia Komisji Europejskiej (KE). Ta ustanawia ograniczenia ilościowe (decyzje Komisji: OJ 1986 C 303 i OJ 1986 C 260).
Tak było dawniej
Jeśli w nowym państwie członkowskim pojawią się "poważne trudności gospodarcze" w określonym sektorze gospodarki lub w danym regionie, KE samodzielnie, w ciągu pięciu dni od otrzymania od tego państwa wniosku uzasadnionego odpowiednimi informacjami, zadecyduje, jakiego rodzaju środki ochronne, ze skutkiem natychmiastowym, należy zastosować....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta