Refleksje o preambule
Refleksje o preambule
Podczas przygotowywania przyszłej konstytucji europejskiej starły się dwie tradycje, by stworzyć to, co wypadało powiedzieć w prologu. Jedna, która powołuje się na Boga, często Trójcę Świętą, i druga, reprezentowana przez Francję, która - przeciwnie - od 1946 r. zapisała w preambule swojej konstytucji zasadę świeckości.
Taka jest postawa, która miała poparcie rządu francuskiego podczas przygotowywania konstytucji europejskiej i doprowadziła do odrzucenia już w prologu Karty praw podstawowych wszelkich wyraźnych odwołań do chrześcijaństwa. Wydało mi się słuszne, by wyjaśniać to moim polskim przyjaciołom, nie dla usprawiedliwienia takiej postawy, lecz by ukazać ją w kontekście.
Francja powołuje się na świeckość (laicit?), słowo, które nie daje się tak naprawdę przetłumaczyć ani na angielski, ani na niemiecki, i oznacza bezstronność państwa w stosunku do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta