Żeby inwestować, trzeba mieć komu sprzedać
Żeby inwestować, trzeba mieć komu sprzedać
KAZIMIERZ ŁASKI, LEON PODKAMINER
W artykule Marcina Święcickiego " Podatki prorozwojowe i prorodzinne " ("Rz"z 11 - 12 października) znalazło się stwierdzenie: "Im niższe będą koszty pracy, tym wyższy będzie na nią popyt. Jeżeli chcemy więc zmniejszyć bezrobocie, należy obniżyć ceny za pracę". To stwierdzenie wymaga polemiki.
Prawdopodobnie autor ma na myśli potrzebę zmniejszenia tzw. pozapłacowych kosztów pracy - a nie samych płac. Ponieważ jednak są one dominującą częścią kosztów pracy, nawet całkowite wyeliminowanie pozostałych elementów (składek na ZUS itp.) może, na gruncie argumentacji autora, nie wystarczyć do zwiększenia popytu na pracę. Warto też zauważyć, że w praktyce redukcja kosztów pozapłacowych ma podobne skutki jak obniżka płacy właściwej. Jeżeli firmy nie będą obciążone składkami na ZUS itp., będą je musieli opłacać sami pracownicy ze swych formalnie niezmniejszonych zarobków. O tyleż mniej dostaną więc na rękę.
Z doświadczenia indywidualnego przedsiębiorcy, na które powołuje się Marcin Święcicki, nie wolno wyciągać wniosków ogólnych. Jedną z głównych cech systemu rynkowego jest to, że to, co pożyteczne dla pojedynczego przedsiębiorcy, niekoniecznie musi być...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta