Motoaktualności; Na luźnym biegu
Spór o dwutlenek węgla
Przemysł samochodowy nie zgadza się na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla - jak tego żąda Komisja Europejska - do 2012 r., więc negocjacje w tej sprawie będą trudne. Firmy z Europy, Japonii i Korei oraz Bruksela mają w tym roku uzgodnić nowe dobrowolne umowy, odnawiane co 5 lat. Obecne przewidywały zmniejszenie przez Europejczyków do 2008 r., a przez Azjatów do 2009 r. emisji dwutlenku węgla w nowych pojazdach do 140 g na przejechany kilometr. Komisja postuluje teraz ograniczenie emisji do 120 g/km w 2012 r. Na transport drogowy w Unii przypada 30 proc. emisji tego gazu (w latach 1990 - 2001 nastąpił ich wzrost o 20 proc.) - wyjaśnia Bruksela. Producenci samochodów nie chcą zgodzić się na nową normę, bo wymagałaby nowych rozwiązań technicznych, a te - znacznych nakładów. Jeśli nie dojdzie do zawarcia umowy w sprawie normy od 2012 r., Komisja nie wyklucza innych działań: ostrzegania konsumentów czy opodatkowania pojazdów zależnie od czystości spalin. To ostatnie będzie jednak trudne, bo wymaga jednomyślności wszystkich państw Unii. (AFP, P.R.)
Toyota: nowe podejście do serwisu
Toyota ogłosiła nowego rodzaju stosunki współpracy z niezależnymi warsztatami naprawy pojazdów w Wielkiej Brytanii, wywołując powszechną nerwowość. Japończycy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta