Monity - czyli jak odzyskać pieniądze i nie stracić klienta
Przyda się znajomość przepisów, ale i psychologii
Monity - czyli jak odzyskać pieniądze i nie stracić klienta
RENATA I RAFAŁ MROCZKOWSCY
Gdy odbiorca nie rozliczył się za kupiony towar lub otrzymaną usługę, dostawca nie musi być bezradny. Do dyspozycji ma co najmniej kilka wypróbowanych sposobów dyscyplinowania klientów. Jednym z nich są monity windykacyjne.
Wysyłanie do klientów monitów jest jednym z elementów polubownego postępowania przedsądowego. W ten sposób wierzyciel próbuje skłonić klienta do dobrowolnego spełnienia świadczenia. Z jednej strony wskazuje na korzyści związane z dalszą współpracą, z drugiej - na sankcje w razie odmowy zapłaty. Wysyłanie monitów pozwala też przygotować dokumentację na potrzeby procesu cywilnego na wypadek, gdyby podjęte działania okazały się nieskuteczne.
Monity nie tylko wspomagają działania windykacyjne. Są wręcz koniecznym elementem postępowania sądowego w sprawach gospodarczych (sprawy cywilne pomiędzy przedsiębiorcami, w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej). Zgodnie bowiem z art. 479 12 § 2 kodeksu postępowania cywilnego powód powinien dołączyć do pozwu:
- odpis wezwania do dobrowolnego spełnienia żądania,
- odpis oświadczenia co ...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta