Akta osobowe
Akta osobowe
Co powinny zawierać akta osobowe
Jednym z podstawowych obowiązków formalnych pracodawcy jest prawidłowe i chronologiczne prowadzenie akt osobowych dla każdego pracownika
Ustanawia go rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (DzU nr 62, poz. 286 ze zm.). Obowiązek prowadzenia akt osobowych dotyczy każdego pracodawcy bez względu na liczbę zatrudnionych czy też rodzaj wiążącej strony umowy.
Dokumenty gromadzone w aktach osobowych pracowników dzielimy na trzy odrębne części:
- A - dokumenty w związku z ubieganiem się o zatrudnienie,
- B - dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia,
- C - związane z ustaniem zatrudnienia.
Przy prowadzeniu akt osobowych pracodawca powinien pamiętać o pewnych zasadach. Po pierwsze: każda część ma zawierać pełen wykaz znajdujących się w niej dokumentów. Po drugie: dokumenty w każdej części układa się w porządku chronologicznym. Po trzecie: trzeba je ponumerować.
W aktach osobowych przechowuje się odpisy lub kopie składanych dokumentów. Pracodawca ma prawo żądać przedłożenia ich oryginałów tylko do
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)