Konieczna jest likwidacja nierentownych linii
Konieczna jest likwidacja nierentownych linii
O PKP pisze się i mówi coraz więcej, ale najczęściej w kontekście kolejnych zapowiadanych strajków, braku pieniędzy i likwidowania połączeń. Tymczasem mogą one (i powinny) odgrywać ważną rolę w systemie transportowym. Problem w tym, że dotychczasowy szef Ministerstwa Infrastruktury w ogóle nie wiedział, jak taki system poskładać. Pewne jest też, że bez pomocy państwa na kolei niewiele da się zrobić.
Państwo powinno angażować się w procesy gospodarcze tylko tam, gdzie jego pomoc jest niezbędna. Winno zatem ograniczać się do przeprowadzenia demonopolizacji i zapewnienia ochrony konkurencyjności działania przedsiębiorstw, do wsparcia procesów naprawczych w gałęziach przemysłu ciężkiego i promocji gospodarki za granicą.
Doświadczenia zagraniczne pokazują jednak, że nie jest możliwe, by nie angażowało się ono w funkcjonowanie rynku kolejowego. Zaangażowanie to winno przejawiać się tylko w tych dziedzinach, które z natury nie mogą przynosić zysków w pełni pokrywających koszty: dotyczy to infrastruktury oraz przewozów regionalnych, pełniących funkcję służby publicznej. W 2002 roku udział dotacji do przewozów pasażerskich wynosił w Austrii równowartość 0,9 proc. PKB, we Francji i Hiszpanii - 0,2...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)