Ulotna euforia
W maju zdecydowanie poprawiły się nastroje konsumentów
Ulotna euforia
Prawie o jedenaście punktów podniósł się w maju wskaźnik optymizmu konsumentów. Ta poprawa nastrojów wynika głównie z reakcji na odejście nielubianego rządu Leszka Millera.
Bardzo wyraźnie zmniejszył się lęk przed bezrobociem i oczekiwania inflacyjne. Konsumenci nie wyzbyli się jednak ostrożności - przyrost skłonności do zakupów jest mniejszy niż WOK, zmalał odsetek planujących zakupy dóbr trwałego użytku.
Od miesięcy występowała rozbieżność między nastrojami konsumentów a stanem gospodarki. Badania Ipsos jednoznacznie sugerowały, że wynika to z czynników politycznych - głównie z obaw związanych z coraz gorzej tolerowanym rządem Leszka Millera. Znacząca poprawa nastrojów po definitywnej rezygnacji gabinetu nie stanowi więc zaskoczenia: ocena klimatu gospodarczego podniosła się aż o 20 punktów.
Poprawa nastrojów przy przesileniu politycznym jest w Polsce standardem. Zwykle korzysta na tym nowa ekipa. Z tym...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta