Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Pudełko i logo już nieważne

01 lipca 2004 | Prawo | MR

Konkurencja Koncerny samochodowe chcą monopolu na części zamienne

Pudełko i logo już nieważne

MIECZYSŁAW RYMUSZKO

Jeżeli części do montażu i napraw samochodów są jednakowej jakości, to o ich użyciu nie może decydować opakowanie i napis na nim.

1 października 2003 r. w Unii Europejskiej weszło w życie rozporządzenie Komisji Europejskiej 1400/2002, zwane dyrektywą GVO, mające na celu zdemonopolizowanie rynku motoryzacyjnego. Jego odpowiednikiem w Polsce jest rozporządzenie Rady Ministrów z 28 stycznia 2003 r. (dalej: rozporządzenie) w sprawie wyłączenia określonych porozumień wertykalnych w sektorze pojazdów samochodowych spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję (Dz. U. nr 38, poz. 329), które weszło w życie 1 maja 2004 r.

Nowe przepisy określają zasady serwisowania i sprzedaży nowych samochodów oraz dystrybucji części zamiennych. W tej ostatniej zwłaszcza dziedzinie zmiany są wręcz rewolucyjne.

Jak było

Do czasu wejścia w życie dyrektywy GVO pojęcie "części oryginalne" oznaczało wyłącznie części sygnowane logo producenta pojazdu. Tylko takie mogły być sprzedawane i montowane w autoryzowanych stacjach obsługi, a użycie innych oznaczało utratę gwarancji.

Producenci samochodów wytwarzają zaledwie ok. 20 proc. elementów używanych do ich montażu. Pozostałe 80...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 3266

Spis treści
Zamów abonament