Pudełko i logo już nieważne
Pudełko i logo już nieważne
MIECZYSŁAW RYMUSZKO
Jeżeli części do montażu i napraw samochodów są jednakowej jakości, to o ich użyciu nie może decydować opakowanie i napis na nim.
1 października 2003 r. w Unii Europejskiej weszło w życie rozporządzenie Komisji Europejskiej 1400/2002, zwane dyrektywą GVO, mające na celu zdemonopolizowanie rynku motoryzacyjnego. Jego odpowiednikiem w Polsce jest rozporządzenie Rady Ministrów z 28 stycznia 2003 r. (dalej: rozporządzenie) w sprawie wyłączenia określonych porozumień wertykalnych w sektorze pojazdów samochodowych spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję (Dz. U. nr 38, poz. 329), które weszło w życie 1 maja 2004 r.
Nowe przepisy określają zasady serwisowania i sprzedaży nowych samochodów oraz dystrybucji części zamiennych. W tej ostatniej zwłaszcza dziedzinie zmiany są wręcz rewolucyjne.
Jak było
Do czasu wejścia w życie dyrektywy GVO pojęcie "części oryginalne" oznaczało wyłącznie części sygnowane logo producenta pojazdu. Tylko takie mogły być sprzedawane i montowane w autoryzowanych stacjach obsługi, a użycie innych oznaczało utratę gwarancji.
Producenci samochodów wytwarzają zaledwie ok. 20 proc. elementów używanych do ich montażu. Pozostałe 80...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta