Opinie - komentarze
Opinie - komentarze
Infrastruktura: bez transportu miejskiego nie ma rozwoju
Konkurencja w Europie nie dotyczy tylko kosztów socjalnych czy podatków. Obieg informacji, towarów i ludzi też sprzyja skuteczności gospodarczej aglomeracji, a więc regionów i krajów.
"Możność poruszania się w miastach warunkuje dostęp do mieszkania, oświaty, kultury i przede wszystkim pracy" - podkreśla Francois Ascher, profesor uniwersytetu Paryż-VIII.
(...). "W dużych aglomeracjach dla mieszkańca nie liczy się liczba miejsc pracy, ale tych, które są dostępne w ciągu 45 - 60 minut dojazdu z domu" - dodaje Rémy Prud'homme, profesor ekonomii Paryża-XII.
Kilka lat temu opublikował pracę, która pozwala mu twierdzić, że "duże miasto jest tym skuteczniejsze, im mniej rozległe i z szybkim transportem". Na podstawie prac o około 20 miastach Francji i Londynie ten specjalista uważa Paryż i Londyn za najbardziej skuteczne w Europie. Oba są duże, po blisko 12 mln mieszkańców i z odpowiednią infrastrukturą. Za nimi plasują się Madryt i Barcelona - średniej wielkości (po 3 mln), z dobrym transportem, choć Madryt jest mniej rozległy. Berlin, Mediolan (po 4 - 5 mln) i Rzym walczą w niższej kategorii. Berlin stracił z powodu historii i podziału na dwa miasta, Rzym i Mediolan są...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta