Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Za misję czy za odbiornik

16 października 2004 | Prawo | KR

Telewizja Abonament, ofiara, sponsoring, podatek czy haracz

Za misję czy za odbiornik

KAZIMIERZ RYNKIEWICZ

Obywatele mogą zaprenumerować "Rzeczpospolitą" (gazetę), ale Rzeczpospolita (państwo) nie może zaprenumerować obywateli.

Sztandarową reakcją działaczy telewizyjnych w chwilach zagrożenia jest powoływanie się na misję telewizji publicznej. Minionych piętnaście lat to wystarczająco dużo, by tę misję ocenić. Jednak mało kto tak naprawdę tym się zajął. Nie znam żadnych poważnych analiz dotyczących misji. Dlatego funkcjonuje ona raczej jako slogan i zaklęcie niż uargumentowana wartość.

Jeżeli misją TVP było budzenie tęsknoty za peerelowską rzeczywistością, to wykonała ją dobrze, wielokrotnie powtarzając seriale, które podświadomie utrwalają peerelowską optykę historii, takie jak "Czterej pancerni i pies" lub przygody kapitana Klossa. Jeżeli misją TVP było wykluczenie dużej części Polaków z debaty publicznej na temat budowania demokracji w jej najważniejszym momencie, to też spisała się na medal. Można zapytać, na ile tak pojęta misja przyczyniła się do dzisiejszego kryzysu uczestnictwa w życiu publicznym, spadku zaufania do polityki i instytucji państwa, rozumienia przez...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 3358

Spis treści
Zamów abonament