Klient decyduje, co wybrać
Klient decyduje, co wybrać
Gdy zakupiony towar nie odpowiada temu, o czym zapewniał sprzedawca, bądź okaże się wadliwy, konsument ma wybór: może skorzystać z gwarancji (gdy została udzielona) lub zareklamować go, żądając wymiany na nowy. Sprzedawca nie może narzucić klientowi skorzystania najpierw z gwarancji.
OBOWIĄZKI SPRZEDAWCY
Gdy po drugiej stronie lady jest konsument, handlowcy muszą przestrzegać szczególnych przepisów o sprzedaży konsumenckiej. Od 1 stycznia 2003 r. obowiązuje ustawa, która określa zasady tej sprzedaży. Zgodnie z nią sprzedawca odpowiada wobec konsumenta za produkt niezgodny z umową (rękojmi już nie ma w obrocie konsumenckim, została natomiast w obrocie między przedsiębiorcami). Producent lub sprzedawca może udzielić także gwarancji. Przepisy wspomnianej ustawy określają, co gwarant musi w niej podać.
Kiedy towar jest niezgodny z umową
To dość ogólne pojęcie, dlatego trzeba wiedzieć, o co można mieć pretensje do sprzedawcy. Z tytułu niezgodności z umową wolno reklamować produkt, gdy okaże się, że:
- nie ma właściwości, o których mówił sprzedawca;
- gdy nie spełnia także zapewnień z reklamy, niezależnie kto zachwala tą drogą towar: handlowiec, producent, dostawca czy ...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta