Konsekwencje oprotestowania specyfikacji
Konsekwencje oprotestowania specyfikacji
Zmiana specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz obowiązek przedłużenia terminu składania ofert to dwie odrębne czynności, które mogą być przedmiotem odrębnego zaskarżenia.
Pod rządami ustawy o zamówieniach publicznych (uzp) zdarzało się, że uczestnicy postępowań o udzielenie zamówienia, posługując się osobami trzecimi, pobierali w ostatnich dniach przed terminem składania ofert specyfikację istotnych warunków zamówienia (siwz), po czym składali protest dotyczący jej treści. W ten sposób uzyskiwali nierzadko przedłużenie terminu składania ofert, ponieważ zamawiający potrzebował czasu na rozstrzygnięcie protestu, a ponadto uwzględniając protest, powinien przedłużyć termin składania ofert.
Usankcjonowane złe zachowanie
Chcąc uniknąć nadużyć, ustawodawca w przepisie art. 180 ust. 3 nowej ustawy - Prawo zamówień publicznych (pzp) stwierdził, że protest dotyczący postanowień siwz wnosi się nie później niż na trzy dni przed upływem terminu składania ofert. Przy nieprawidłowej interpretacji ograniczenie to może jednak służyć - wbrew zamiarom ustawodawcy - sankcjonowaniu sprzecznych z ustawą zachowań zamawiającego.
Z sytuacją taką zetknął się...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta