Wiedeński fin de siecle
Bruce Beresford stał się rozpoznawalny od czasu przyznania czterech Oscarów w 1989 roku jego filmowi "Wożąc pani Daisy". Jego późniejsza o 12 lat "Muza" nie jest już niestety tak dobra. Biografia ekranowa Almy Mahler mogła stać się portretem fascynującej kobiety. Przecież to ona zniewoliła Gustava Mahlera, Waltera Gropiusa, Oskara Kokoschkę czy Franza Werfla. To jest materiał na popisowe dzieło (chociażby w typie "Mahlera" Kena Russela). Ale... Mało znana Sarah Wynter zbyt egzaltowanie zinterpretowała tytułową postać. Mimo starań nie udało się jej przekazać naturalnej żywiołowości Almy. Pewną rekompensatą są na szczęście piękne, nawiązujące stylistyką do malarstwa wiedeńskiego fin de siecle'u kadry oraz starannie oddane realia zmierzchu epoki habsburskiej.
HJK