Razem łatwiej na rynku
W ostatnich czterech latach w kraju powstało 155 grup producentów rolnych. Przełomowym momentem było wejście do Unii Europejskiej. W ciągu roku od akcesji liczba grup podwoiła się. Do zakładania grup zachęcają dopłaty z unijnego budżetu.
- Gdy nie mogliśmy sprzedać chmielu na rynku, stworzyliśmy spółkę. Potem została ona uznana za grupę producentów, co pozwala nam na otrzymanie dofinansowania. Skupujemy chmiel, przepakowujemy i sprzedajemy. Udaje nam się negocjować dobre ceny - zapewnia Tadeusz Plenzler, prezes grupy Chmiel Wielkopolski, sprzedającej rocznie 200 ton tego surowca. Z obliczeń ministerstwa wynika, że poprzez grupy producenckie na rynek trafia 2 proc. produkcji rolnej. To mało, bo w Unii Europejskiej poprzez grupy rolnicy sprzedają kilkadziesiąt procent swojej produkcji. Grupy kontrolują 40 proc. sprzedaży warzyw i owoców w państwach dawnej "15".
Z rozdrobnionego polskiego rolnictwa wyróżniają się dwa segmenty. Sprzedaż tytoniu oraz pomidorów gruntowych odbywa się w zdecydowanej większości poprzez...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta