Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Zatrzymana transformacja

11 lipca 2006 | Świat - Wyzwania | MP PG
źródło: Nieznane
źródło: Nieznane
źródło: Nieznane
źródło: Nieznane
źródło: Nieznane

Zatrzymana transformacja Każdy, kto obserwuje chińskie reformy gospodarcze od ich początków w późnych latach 70., musi być pod głębokim wrażeniem przeobrażeń zachodzących w Państwie Środka Ponieważ przedsiębiorstwa państwowe to prawie 40 procent gospodarki Chin, można się spodziewać, że i w przyszłości będą pochłaniały znaczną część kapitału, pozostając poważnym balastem dla ekonomii Przez najbliższych pięć, siedem lat partia będzie miała po swojej stronie korzystne wskaźniki gospodarcze

Od niespełna trzech dekad Chiny utrzymują wzrost gospodarczy na poziomie około 9 procent rocznie. Dochód na osobę wzrósł ze 150 dolarów w 1978 roku do 1700 dolarów w 2005 roku. Ten kraj jest dziś trzecią potęgą handlową świata po USA i Niemczech. Sukces gospodarczy niegdyś zubożałego i odizolowanego od świata narodu ma też daleko sięgający wpływ globalny. Chiny to centralne ogniwo w światowym łańcuchu podaży towarów, a ich nienasycony apetyt na energię i bogactwa naturalne napędza boom na rynku surowców. Przy oszczędnościach rzędu 40 procent PKB, ogromnych inwestycjach zagranicznych (60 miliardów dolarów w 2005 roku) i niewyczerpanych zasobach taniej siły roboczej (300 milionów chłopów chętnych do podjęcia pracy w mieście) fundamenty chińskiej gospodarki sprawiają tak imponujące wrażenie, że utrzymanie 8-9 - procentowego tempa wzrostu przez najbliższe trzy dekady nie...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 3886

Spis treści

Ekonomia

Autobusy zamiast wojskowych ciężarówek
Bój o fundusze UE
Będzie więcej zboża
CZY SZWAJCARZY NAM POMOGĄ
Cytat dnia
Czy nowy minister może liczyć na wsparcie premiera
Dbamy o zdrowie prywatnie
Drogi Piorun II
EADS do sądu
Ekspansja Generali
Eksport motorem gospodarki
Elektrownia dla E.ON
FM Logistic w Chorzowie
France Télécom zapłaci grzywnę
GTC: inwestycja za 100 mln zł
Gorszy początek lipca
Inwazja chińskich towarów
Jedna miss i pięć milionów turystów
Jednak strajk w Iberii
Kara dla Microsoftu
Kobiety wolą rabaty
Komentarz giełdowy
Kupują naszą walutę
Lehman woli Lafarge'a
MOŻNA PORÓWNAĆ CENY ROZMÓW
Maleje udział dużych spółek
Mistrzostwo w roszadach rządowych
Mniej kibiców przed telewizorami
NOWA WICEMINISTER GOSPODARKI
Na Wyspach pracy nie zabraknie
Na dopłaty trzeba zapracować
Na wakacje nowe auto
Najlepiej na Śląsku
Nawet giganci chcą mieć te akcje
Nowa era w olejowym biznesie
Nowe porządki w PIT
Optymizm wokół Iranu zbija ceny ropy
Opłaty wyższe niż w Unii
PZU: odwołana dyrektor wraca
Pieniądze na promocję unijnego rolnictwa
Pięć gwiazdek w Sopocie
Podwyżki podatków na Węgrzech
Polska fabryka aut na Ukrainie
Płacić powinny firmy i pracownicy
Ranking bogaczy
Reakcja na zmiany w akcjonariacie
Rekord zagrożony przez obligacje
Rekordowe obroty CCC
Rynek zdołał ochłonąć
Schering: praca dla zwalnianych
Spokój na parkiecie
Spółki giełdowe
UWE w Oławie
Udziały to nie pieniądze
Volkswagen będzie negocjował
Więcej Porsche w Volkswagenie
Więcej boeingów niż airbusów
Wycofana reklama przeciwko Peugeotowi
Wydarzenia dnia
Wątpliwe korzyści z fuzji
Zakłady droższe, ale większe wygrane
Zbiera się rada nadzorcza PKN Orlen
Zmiany w rządzie nie wstrząsnęły złotym
Związkowcy boją się zmian
Łaziska bez 220 milionów złotych
Zamów abonament