Przepisy nie zachęcają do ujawniania karteli
Kartel to porozumienie firm (formalne lub nie), które ogranicza, narusza lub eliminuje konkurencję z rynku. Najczęściej ustala się w nim ceny, warunki sprzedaży, ograniczenie produkcji itp. Porozumienie takie mogą zawrzeć firmy na tym samym lub na różnych poziomach rynku (np. producenci ze sprzedawcami). Ile jest w Polsce karteli?
-Nie da się określić skali tego zjawiska. Trudno też powiedzieć, czy w Polsce jest ich więcej czy mniej niż gdzie indziej. Wszystko zależy od cech danego rynku. Gdy jest konkurencyjny, nie trzeba się dogadywać -uważa dr Marta Sendrowicz, prawnik w kancelarii Baker ; McKenzie.
Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów ( DzU z 2005 r. nr244, poz. 2080 ze zm.) przewiduje, że firmy, które dobrowolnie wycofają się z kartelu i ujawnią go oraz zaczną współpracować z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów w jego rozpracowaniu, mogą liczyć na łagodniejsze kary albo...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta