Rachunek według płci
Dyskryminacja przy kasie
Rachunek według płci
Okresowo od kilku lat reporterzy telewizyjnych programów publicystycznych w USA prowadzą osobliwe śledztwo za pomocą ukrytych kamer. Obserwują reakcje dealerów w salonach samochodowych lub właścicieli mieszkań do wynajęcia na pojawienie się kobiety, anastępnie mężczyzny. Różnica w traktowaniu klientki, apotem klienta polega nie tylko na doborze innego słownictwa i stosowania innej taktyki sprzedaży. Od kobiety żąda się przeciętnie od stu do dwustu dolarów więcej. Za ten sam samochód, za identyczne mieszkanie.
Nie dzieje się tak dlatego, że kobiety zarabiają więcej. W grę wchodzi psychologiczne prawo żerowania na kimś, kto według przyjętego stereotypu jest bardziej podatny na wykorzystywanie i mniej skłonny do walki z niesprawiedliwym traktowaniem.
Mężczyzna preferowany
Według danych organizacji zajmujących się statystyką i ochroną praw konsumentów, w Chicago dealerzy żądają od kobiet za nowy samochód przeciętnie o 150 dolarów więcej, niż od mężczyzn. Przy dyskutowaniu ceny używanego samochodu w Nowym Jorku kobieta otrzymuje w 42 procentach przypadków ofertę wyższą niż mężczyzna, a różnica wynosi przeciętnie 397 dolarów. W Kalifornii kobiety płacą przeciętnie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta