Najpierw trzeba znieść jajo
Public relations
Najpierw trzeba znieść jajo
Jeden z polskich polityków mawiał, że najpierw trzeba znieść jajo, a dopiero potem gdakać. Nie należy "gdakać", gdy nie wydarzyło się nic ważnego ani dla odwrócenia uwagi od niekorzystnej dla siebie sytuacji. Między innymi to właśnie stanowi o istocie public relations: podawanie wszystkim zainteresowanym danych o wydarzeniach i faktach dotyczących firmy, towaru lub problemu. Informacje te są najczęściej przekazywane za pośrednictwem mediów, ale nie tylko.
Wiele firm i instytucji traktuje public relations jako bezpłatną reklamę. Artykuły prasowe, migawki telewizyjne lub audycje radiowe są uznawane za promocję firmy, znacznie tańszą od płatnych ogłoszeń. Zdarza się, że same firmy public relations przeliczają centymetry kwadratowe poświęcone swoim klientom w prasie i sekundy czasu antenowego według stawek reklamowych. W ten sposób starają się dowieść, że korzystanie z ich usług opłaca się klientom.
To nie jest reklama
A przecież nie sposób porównywać artykułu redakcyjnego z płatnym ogłoszeniem: tekstu redakcyjnego nie da się bowiem -- w przeciwieństwie do przestrzeni reklamowej -- kupić za żadne pieniądze (pomijając przypadki oczywistych nadużyć) . Wbrew temu, co myślą niektórzy ogłoszeniodawcy, sytuacji nie zmienia fakt, że to właśnie ich ogłoszenia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta