Asertywnym być
Siła polega na tym, żeby ją czuć, a nie na tym, żeby jej używać
Asertywnym być
Pracownik spóźnił się do pracy. Szef jest zdenerwowany i mówi rozdrażnionym tonem: "Co pan sobie myśli, panie Janku? ! Pan się zawsze spóźnia! .. .". Pracownik odpowiada spokojnie: "Istotnie, już drugi raz w tym tygodniu spóźniłem się, ale to nieprawda, że nigdy nie przychodzę punktualnie. W pozostałe dni nie spóźniałem się". Następnie podkreśla, że zdaje sobie sprawę z niewłaściwości spóźniania się i rzeczowo wyjaśnia jego przyczynę. Zachowanie się pracownika nazywa się zachowaniem asertywnym.
"Asertywność to umiejętność pełnego wyrażania siebie w kontakcie z inną osobą. Zachowanie asertywne oznacza bezpośrednie, uczciwe i stanowcze wyrażenie wobec innej osoby swoich uczuć, postaw, opinii lub pragnień w sposób respektujący uczucia, postawy, opinie, prawa i pragnienia drugiej osoby. Zachowanie asertywne różni się więc od zachowania agresywnego, oznacza bowiem korzystanie z osobistych praw bez naruszania praw innych osób. Zachowanie asertywne różni się też od zachowania uległego, zakłada bowiem działanie zgodne z własnym interesem oraz stanowczą...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta