Niedojrzałość i niedoinformowanie
Usługi bankowe w badaniach instytutu CEM
Niedojrzałość i niedoinformowanie
Co trzeci dorosły Polak nigdy nie był klientem banku. Najbardziej znaną usługą bankową jest książeczka oszczędnościowa. Natomiast wiedza na temat czeków i kart kredytowych jest wśród Polaków znikoma. Na niedojrzałość rynku usług bankowych wskazują wyniki badań ankietowych wykonanych przez krakowski Instytut Badań Rynku i Opinii Publicznej CEM. Niedojrzałość ta wynika z historycznych uwarunkowań i dotyczy nie tylko niedorozwoju instytucjonalnego sektora bankowego i słabej dostępności usług, lecz również mentalności i wiedzy ich obecnych i potencjalnych klientów.
Przygotowane na podstawie badań CEM "Kompendium wiedzy o rynku usług bankowych" ujawnia, że w grupie gospodarstw domowych i osób fizycznych istnieje znaczne, nie zagospodarowane przez banki pole "ziemi niczyjej". Wiele osób nie korzysta z banków, bo nie ma po prostu pieniędzy. Ale wśród tych, którzy są w stanie odkładać swoje oszczędności, częściej niż co piąta osoba deklarowała, że nigdy nie zanosiła swych pieniędzy do banku.
Opłaty -- na poczcie
91 proc. osób z wyższym wykształceniem, 81 proc. ze średnim technicznym, 72 proc. ze średnim ogólnym korzystało w swym życiu z oferty bankowej. Wgrupie osób po szkołach...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta