Centralny bank państwa w przyszłej konstytucji
Centralny bank państwa w przyszłej konstytucji
Ryszard Tupin
W pracach Komisji Konstytucyjnej Zgromadzenia Narodowego nad rozdziałem konstytucji o finansach państwa zaistniały poważne rozbieżności co do pozycji ustrojowej centralnego banku państwa, stopnia jego niezależności oraz jednoosobowego (prezes banku) czy też kolegialnego (rada banku) sposobu kierowania nim ("O banku wkonstytucji", "Rzeczpospolita" z 4 kwietnia 1996 r. ).
Dotychczas pozycja ustrojowa Narodowego Banku Polskiego jako centralnego banku państwa była regulowana przez zwykłą ustawę, tj. ustawę o NBP. Mała konstytucja w rozdziale 3 o Prezydencie Rzeczypospolitej Polskiej zawiera tylko jeden przepis o występowaniu prezydenta do Sejmu zwnioskiem o powołanie albo odwołanie prezesa NBP (art. 40) .
Próba określenia w przyszłej Konstytucji RP pozycji ustrojowej centralnego banku państwa zderza się z dwiema tendencjami:
* potrzebą podkreślenia niezależności banku centralnego od rządu i wpływów politycznych,
* koniecznością uwzględnienia ścisłych powiązań między polityką gospodarczą państwa a polityką pieniężno-kredytową kształtowaną przez centralny bank państwa.
Skoro Komisja Konstytucyjna podjęła ambitne zadanie zdefiniowania pozycji centralnego banku państwa w strukturze organów państwowych, to nie można uciec od zajęcia stanowiska w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta