Reklama jako koszt: dźwignia czy hamulec
Reklama jako koszt: dźwignia czy hamulec
Anna Strzelecka
Działalności handlowej zawsze towarzyszyła reklama, a wydatki na nią stanowiły znaczącą pozycję wśród kosztów każdego przedsiębiorcy. Są to jednak koszty specyficzne. Nie znajdują bowiem prostego odzwierciedlenia w ilości wytworzonych towarów, ajednocześnie niosą w sobie znaczny element ryzyka. Niewłaściwie poprowadzona kampania reklamowa może nawet spowodować spadek zainteresowania promowanym towarem. Z drugiej jednak strony jest to zazwyczaj koszt konieczny do zapewnienia zbytu na odpowiednim poziomie, jeśli reklama jest właściwie prowadzona.
Obecnie coraz trudniej określić, co jeszcze jest, a co już nie jest reklamą. Może ona bowiem przybierać różne postacie: od najprostszych, jak zamieszczanie w prasie, telewizji itp. informacji o walorach danego produktu, przez organizowanie konkursów, w których nagrody niekoniecznie pozostają w związku z działalnością reklamodawcy (np. częste konkursy organizowane przez producentów słodyczy, w których wygranymi są samochody lub pieniądze) , aż do zamieszczania jedynie nazwy firmy na plakatach, których treść poświęcona jest np. problemom społecznym. Często trudno więc przeprowadzić rozróżnienie między reklamą produktu a dostarczaniem o nim informacji.
Wydatki na szeroko rozumianą reklamę stanowią znaczną...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta