Tunele dobre na wszystko
Alpy przeszkadzają Europie
Tunele dobre na wszystko
Integracja europejska ma swój wymiar polityczny, obyczajowy, gospodarczy, ale także techniczny. Komunikacja, w sensie fizycznym, stanowi kanwę integracji, zaś masyw Alp stanowi fizyczną przeszkodę owej integracji. Po prostu, przepustowość tuneli drogowych i kolejowych jest zbyt mała jak na współczesne, wciąż rosnące potrzeby. W przełęczach, przez które odbywa się ruch samochodowy zalegają spaliny. Nie politycy rozwiążą ten problem, lecz inżynierowie i technicy. Oczywiście, że nie wysadzą gór wpowietrze, przeciwnie, wydrążą pod nimi cztery nowe tunele.
Historia
W 1870 roku -- trwała wówczas w najlepsze wojna francusko-pruska -- pod ziemią spotkały się ekipy włoska i francuska drążące kolejowy tunel Mont-Cenis długości 12, 2 km. Warto odnotować, że niedokładność wyniosła jedynie 40 cm. Drążono go trzynaście lat, praktycznie ręcznie: kilofami, świdrami pneumatycznymi, a także z a pomocą ładunków wybuchowych.
O dwanaście lat późniejszy jest szwajcarski kolejowy tunel Saint-Gothard długości 16, 9 km.
W 1906 roku oddano do użytku kolejny kolejowy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta