Wprowadzanie konstytucji
Wprowadzanie konstytucji
Zakończenie prac nad nową konstytucją, uwieńczone przyjęciem jej przez naród w referendum, nie będzie równoznaczne z możliwością natychmiastowego stosowania wszystkich zawartych w niej postanowień. Akt ten natrafi na pole zajęte przez dotychczasową regulację konstytucyjną. Zanim będzie można w pełni "uruchomić" nowe przepisy, trzeba to pole oczyścić; trzeba określić, co będzie z instytucjami ustanowionymi na mocy dotychczasowych przepisów, jak powinny przebiegać procesy podejmowania irealizacji decyzji rozpoczęte pod rządami poprzednich uregulowań, kiedy i w jakim porządku wprowadzać nowe ustrojowe instytucje i zasady itp. Słowem, wymaga to uchwalenia ustawy zawierającej przepisy wprowadzające w życie nową konstytucję.
Sprawa przepisów wprowadzających Konstytucję RP jest od strony politycznej dosyć delikatna. Już kwestia, kto i jak ją powinien uchwalić, może wywołać znaczną różnicę poglądów. Również postanowienia tej ustawy mogą być politycznie nader kontrowersyjne.
Nową konstytucję wprowadzić może w życie jedynie ustawa, która posiada moc równą konstytucji, tj. ustawa konstytucyjna. Tymczasem akt z kwietnia 1992 r. dotyczący trybu przygotowania i uchwalenia Konstytucji RP milczy na ten temat. Oznaczać to może, że uchwalenie ustawy nie musi być dziełem Zgromadzenia Narodowego i że nie musi być...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta