W obronie szkoły niepaństwowej
W obronie szkoły niepaństwowej
Rafał Matyja, Kazimierz M. Ujazdowski
Pierwsze tygodnie funkcjonowania koalicji lewicowej nie pozwalają na sformułowanie oceny politycznej jej programu. Z pewnością jednak jednym z głównych pól konfliktu będą zagadnienia oświatowe. Stanie się tak dlatego, że działania poprzedniego kierownictwa resortu edukacji narodowej były ostro krytykowane przez tworzące koalicję stronnictwa oraz posiadający silne lobby parlamentarne Związek Nauczycielstwa Polskiego. Ważnym sygnałem było już powołanie szefa tej centrali Jana Zaciury na stanowisko przewodniczącego Sejmowej Komisji Edukacji Narodowej, mówi się również o obsadzeniu funkcji jednego z podsekretarzy w MEN przez osobę wskazaną przez ZNP.
Polityka edukacyjna lewicy może dokonać rewizji trzech podstawowych zasad programu reformy szkolnictwa. Po pierwsze zmierzać będzie do osłabienia pozycji szkół niepaństwowych. Po drugie do zablokowania operacji przekazania szkół gminom i miastom. Po trzecie wreszcie do zatrzymania przygotowanych przez rząd Hanny Suchockiej zmian statusu nauczyciela.
Szkolnictwo niepaństwowe wbrew opinii większości sił politycznych ma kluczowe znaczenie dla rozwoju polskiej edukacji, wykraczające poza obecny odsetek młodzieży uczącej się w tych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta